Pakiety ikon Winampa to kolekcja bibliotek ikon, które zawierają zbiór predefiniowanych ikonek, które wyświetlane są dla plików o rozszerzeniu określającym typy plików powiązanych z Winampem. Biblioteki ikon Winampa szczególnie dobrze wyglądają w nowoczesnych systemach Windows, gdzie możliwe jest ich wyświetlenie w dużym rozmiarze (256x256 pikseli, w zależności od ustawień Eksploratora plików).
Instalator pakietów ikon automatycznie zainstaluje wybrane biblioteki ikon oraz skonfiguruje system ustawiając domyślną bibliotekę ikon. Zawsze możesz zmienić domyślną bibliotekę ikon korzystając z preferencji programu Winamp lub WACUP.
Dotychczas przygotowałem kilka pakietów ikon. Każdy z nich zawiera wiele różnych bibliotek ikon, które różnią się od siebie wzorem, kolorem lub motywem. Możesz je pobrać korzystając z sekcji pobierania pakietów ikon Winampa lub dowiedzieć się więcej o każdym z nich klikając poniższe łącza.
Oprócz pakietów ikon dla Winampa, które przygotowałem osobiście istnieją jeszcze inne pakiety ikon. Jest ich kilka i naprawdę warto je sprawdzić. Być może są to właśnie te, których szukałeś!
Winamp jest odtwarzaczem multimedialnym, który pozwala na odtwarzanie większości formatów plików audio (w tym internetowych stacji radiowych) oraz wideo. Winamp współpracuje z przenośnymi odtwarzaczami multimedialnymi, pozwala na nagrywanie i zgrywanie płyt CD, posiada wbudowaną bibliotekę multimediów, korektor graficzny oraz wizualizacje. Dzięki zaawansowanemu mechanizmowi wtyczek ma możliwość praktycznie nieograniczonego rozszerzenia możliwości, zaś dzięki mechanizmowi skórek, może wyglądać jak tylko chcesz...
Aby móc używać pakietów ikon, musisz mieć zainstalowany program Winamp 5.58 (lub nowszy) wraz z wtyczką 'Jump to File Extra' (JTFE) lub program WACUP (który pozwala na użycie bibliotek ikon bez konieczności instalacji wtyczki JTFE).
Aby zmienić domyślną bibliotekę ikon w Winampie, otwórz preferencje Winampa (Ctrl + P), przejdź do strony 'Skok do pliku' > 'Dodatki' i zaznacz opcję "Włącz dodatkowe funkcje na stronie preferencji 'Typy plików'". Aby zmienić lub wybrać domyślną bibliotekę ikon Winampa użyj listy rozwijalnej, na której znajdują się wszystkie zainstalowane biblioteki ikon.
Dodatkowo, suwaki w polu 'Ikona pliku' & 'Ikona listy odtw.' na stronie "Preferencje > Typy plików" muszą być ustawione w pozycji maksymalnie na dół. Ta strona preferencji pozwala również na podgląd ikonek bieżącej biblioteki ikon, które wyświetlane są dla plików powiązanych z Winampem. Możesz również otworzyć w Eksploratorze plików dowolny katalog zawierający pliki skojarzone z Winampem i w czasie rzeczywistym zobaczyć zmianę wyglądu tych ikon.
Upewnij się, że Winamp jest domyślnym odtwarzaczem systemu Windows! Jeśli tak nie jest, ustaw Winampa domyślnym odtwarzaczem systemu Windows (Ustawienia->Aplikacje Domyślne->Odtwarzacz muzyczny).
Zmiana domyślnej biblioteki ikon w programie WACUP wygląda całkiem podobnie jak w Winampie. Aby zmienić domyślną bibliotekę ikon w programie WACUP, otwórz preferencje WACUP (Ctrl + P), przejdź do strony 'Typy plików' > 'Powiązane pliki' i użyj listy rozwijalnej, aby wybrać odpowiednią bibliotekę ikon, która reprezentuje pliki domyślnie powiązane z programem WACUP. Można tutaj również znaleźć wszystkie inne opcje, które pozwalają na ustawienie programu WACUP domyślnym programem do obsługi odpowiednich plików w systemie Windows.
Pakiety ikon Winampa mogą występować w formie pojedyńczej biblioteki ikon (o rozszerzeniu .dll) lub w postaci instalatora, który zawiera ich zazwyczaj kilka (instalator może realizować też szereg innych przydatnych funkcji). W środowisku Microsoft Windows biblioteki łączone dynamicznie (Dynamic-Link Library) są bibliotekami współdzielonymi (shared library), które przechowują implementacje różnych podprogramów programu lub zasoby programu. Podprogramy i zasoby zawarte w bibliotece DLL mogą być wykorzystane bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem innej biblioteki DLL) przez dowolny plik wykonywalny. Właśnie ta ostatnia właściwość jest wykorzystywana w bibliotekach ikon Winampa - ikonki przechowywane są w zasobach biblioteki, które używane są przez program Winamp lub WACUP.
Biblioteki ikon mojego autorstwa zostały skompilowane w darmowym środowisku programowania Microsoft Visual Studio Community (w pełni funkcjonalne, rozszerzalne i bezpłatne środowisko IDE przeznaczone do tworzenia nowoczesnych aplikacji dla systemów Android, iOS i Windows, jak również aplikacji internetowych i usług w chmurze). Jeśli chcesz przygotować własną bibliotekę ikon dla Winampa możesz, jako podstawy, użyć specjalnie przygotowanych plików źródłowych Winamp Icon Pack Example Library (2.3 MiB). Zawierają one wszystko to co jest potrzebne do kompilacji własnej biblioteki dll, której można użyć w Winampie. Oczywiście, należy wcześniej wyedytować odpowiednie wpisy oraz stworzyć własne ikonki.
Jak już wspomniano, ikonki przechowywane są w tzw. zasobach programu (biblioteki). Czym zatem są zasoby? Zasoby programu (resources) są częścią pliku wykonywalnego lub biblioteki DLL w środowisku Windows. Pliki wykonywalne i biblioteki są podzielone na 2 segmenty: kod i dane (zasoby). W segmencie danych (zasobów) można umieścić następujące elementy:
Wymienione powyżej dane mogą być użyte w trakcie działania programu korzystając z interfejsu WinAPI. Dzięki zasobom segment danych programów w systemie Windows można łatwo modyfikować bez potrzeby dekompilacji/znajomości języków programowania specjalnymi programami, tzw edytorami zasobów (Restorator, Resource Hacker, PE Explorer, etc).
Zasoby definiowane są przez skrypt zasobów (plik tekstowy z rozszerzeniem .rc). Skrypt zasobów kompiluje się narzędziem odpowiednim dla używanego IDE/zestawu narzędzi programistycznych (wówczas kompilator zasobów wygeneruje plik .RES), by ostatecznie połączyć skompilowane zasoby z modułami kodu źródłowego programu/biblioteki DLL w procesie konsolidacji.
Poniżej zostaną dokładnie omówione zasoby, które używane są w bibliotekach ikon Winampa. Ich opis powstał na podstawie biblioteki ikon Azalea Icon Library z pakietu ikon Winamp Icon Pack. Do podglądu zasobów biblioteki ikon wykorzystano świetny edytor zasobów Restorator.
Biblioteka ikon Winampa definiuje 2 łańcuchy znaków. Pierwszy łańcuch znaków (stringID 0) informuje program, że mamy do czynienia z biblioteką ikon przeznaczoną dla Winampa. Drugi łańcuch znaków (stringID 1) informuje o nazwie biblioteki ikon oraz jej wersji. Poniżej znajduje się przykład użycia oraz definicja w pliku skryptu zasobów.
STRINGTABLE BEGIN 0 "WinampIconLibrary" 1 "Azalea Icon Library (1.1)" END
Biblioteka ikon Winampa definiuje obecnie 94 ikony, które odpowiadają najważniejszym rozszerzeniom plików powiązanych z Winampem (Winamp obsługuje kilkaset rozszerzeń plików). Każda z ikon składa się z 4 ikon w następujących formatach: 16x16, 32x32, 48x48 oraz 256x256. Zapisane są one w 32 bitowej głębi kolorów. Poniżej znajduje się przykład użycia oraz definicja w pliku skryptu zasobów.
IDI_ICON1 ICON "ICON\\1.ico" // AUDIO (Speaker) IDI_ICON2 ICON "ICON\\2.ico" // AUDIO (Waveform) IDI_ICON3 ICON "ICON\\3.ico" // VIDEO (Screen) IDI_ICON4 ICON "ICON\\4.ico" // VIDEO (Film) IDI_ICON5 ICON "ICON\\5.ico" // MIDI IDI_ICON6 ICON "ICON\\6.ico" // TRACKER/MOD IDI_ICON7 ICON "ICON\\7.ico" // CHIP/GAME IDI_ICON8 ICON "ICON\\8.ico" // PLAYLIST IDI_ICON9 ICON "ICON\\9.ico" // AAC - Audio IDI_ICON10 ICON "ICON\\10.ico" // AC3 - Audio IDI_ICON11 ICON "ICON\\11.ico" // ADX - Audio IDI_ICON12 ICON "ICON\\12.ico" // AIF - Audio IDI_ICON13 ICON "ICON\\13.ico" // AIFF - Audio IDI_ICON14 ICON "ICON\\14.ico" // AMR - Audio IDI_ICON15 ICON "ICON\\15.ico" // APE - Audio IDI_ICON16 ICON "ICON\\16.ico" // ASF - Video IDI_ICON17 ICON "ICON\\17.ico" // ASX - Playlist IDI_ICON18 ICON "ICON\\18.ico" // AU - Audio IDI_ICON19 ICON "ICON\\19.ico" // AVI - Video IDI_ICON20 ICON "ICON\\20.ico" // B4S - Playlist IDI_ICON21 ICON "ICON\\21.ico" // CDA - Audio IDI_ICON22 ICON "ICON\\22.ico" // FLA - Audio IDI_ICON23 ICON "ICON\\23.ico" // FLAC - Audio IDI_ICON25 ICON "ICON\\25.ico" // GSF - Audio IDI_ICON26 ICON "ICON\\26.ico" // GVI - Video IDI_ICON27 ICON "ICON\\27.ico" // GYM - Games IDI_ICON28 ICON "ICON\\28.ico" // IFF - Audio IDI_ICON29 ICON "ICON\\29.ico" // IT - Audio IDI_ICON30 ICON "ICON\\30.ico" // ITZ - Audio IDI_ICON31 ICON "ICON\\31.ico" // KAR - Audio IDI_ICON32 ICON "ICON\\32.ico" // M2V - Video IDI_ICON33 ICON "ICON\\33.ico" // M3U8 - Playlist IDI_ICON34 ICON "ICON\\34.ico" // M3U - Playlist IDI_ICON35 ICON "ICON\\35.ico" // M4A - Audio IDI_ICON36 ICON "ICON\\36.ico" // MID - Audio IDI_ICON37 ICON "ICON\\37.ico" // MIZ - Audio IDI_ICON38 ICON "ICON\\38.ico" // MOD - Audio IDI_ICON39 ICON "ICON\\39.ico" // MOV - Video IDI_ICON40 ICON "ICON\\40.ico" // MP1 - Audio IDI_ICON41 ICON "ICON\\41.ico" // MP2 - Audio IDI_ICON42 ICON "ICON\\42.ico" // MP3 - Audio IDI_ICON43 ICON "ICON\\43.ico" // MP4 - Video IDI_ICON44 ICON "ICON\\44.ico" // MPC - Audio IDI_ICON45 ICON "ICON\\45.ico" // MPG - Video IDI_ICON46 ICON "ICON\\46.ico" // MTM - Audio IDI_ICON47 ICON "ICON\\47.ico" // NSA - Audio IDI_ICON48 ICON "ICON\\48.ico" // NSF - Audio IDI_ICON49 ICON "ICON\\49.ico" // NSV - Video IDI_ICON50 ICON "ICON\\50.ico" // OGG - Audio IDI_ICON51 ICON "ICON\\51.ico" // OGM - Video IDI_ICON52 ICON "ICON\\52.ico" // OGV - Video IDI_ICON53 ICON "ICON\\53.ico" // PLS - Playlist IDI_ICON54 ICON "ICON\\54.ico" // PSF - Games IDI_ICON55 ICON "ICON\\55.ico" // RMI - Audio IDI_ICON56 ICON "ICON\\56.ico" // S3M - Audio IDI_ICON57 ICON "ICON\\57.ico" // S3Z - Audio IDI_ICON58 ICON "ICON\\58.ico" // SHN - Audio IDI_ICON59 ICON "ICON\\59.ico" // SID - Games IDI_ICON60 ICON "ICON\\60.ico" // SND - Audio IDI_ICON61 ICON "ICON\\61.ico" // STM - Audio IDI_ICON62 ICON "ICON\\62.ico" // SWF - Video IDI_ICON63 ICON "ICON\\63.ico" // ULT - Audio IDI_ICON64 ICON "ICON\\64.ico" // USF - Games IDI_ICON65 ICON "ICON\\65.ico" // VGM - Games IDI_ICON66 ICON "ICON\\66.ico" // VOC - Audio IDI_ICON67 ICON "ICON\\67.ico" // WAV - Audio IDI_ICON68 ICON "ICON\\68.ico" // WMA - Audio IDI_ICON69 ICON "ICON\\69.ico" // WMV - Video IDI_ICON70 ICON "ICON\\70.ico" // WPL - Playlist IDI_ICON71 ICON "ICON\\71.ico" // WV - Audio IDI_ICON72 ICON "ICON\\72.ico" // XM - Audio IDI_ICON73 ICON "ICON\\73.ico" // XSPF - Playlist IDI_ICON74 ICON "ICON\\74.ico" // WLZ - Language Pack IDI_ICON75 ICON "ICON\\75.ico" // WSZ - Skin IDI_ICON76 ICON "ICON\\76.ico" // OGA - Audio IDI_ICON77 ICON "ICON\\77.ico" // SPC - Games IDI_ICON78 ICON "ICON\\78.ico" // MKV - Video IDI_ICON79 ICON "ICON\\79.ico" // FLV - Video IDI_ICON80 ICON "ICON\\80.ico" // M4V - Video IDI_ICON81 ICON "ICON\\81.ico" // DIVX - Video IDI_ICON82 ICON "ICON\\82.ico" // XVID - Video IDI_ICON83 ICON "ICON\\83.ico" // 3GP - Video IDI_ICON84 ICON "ICON\\84.ico" // QSF - Audio IDI_ICON85 ICON "ICON\\85.ico" // AUD - Audio IDI_ICON86 ICON "ICON\\86.ico" // TTA - Audio IDI_ICON87 ICON "ICON\\87.ico" // OPUS - Audio IDI_ICON88 ICON "ICON\\88.ico" // WEBM - Video IDI_ICON89 ICON "ICON\\89.ico" // XI - Audio IDI_ICON90 ICON "ICON\\90.ico" // W64 - Audio IDI_ICON91 ICON "ICON\\91.ico" // RF64 - Audio IDI_ICON92 ICON "ICON\\92.ico" // RAW - Audio IDI_ICON93 ICON "ICON\\93.ico" // CAF - Audio IDI_ICON94 ICON "ICON\\94.ico" // APL - Audio IDI_ICON95 ICON "ICON\\95.ico" // MAC - Audio
Biblioteka ikon Winampa zawiera również informacje o wersji pliku. W tak zdefiniowanym bloku danych znajdują się następujące informacje:
Poniżej znajduje się przykład użycia oraz definicja w pliku skryptu zasobów.
VS_VERSION_INFO VERSIONINFO FILEVERSION 1,1,0,0 PRODUCTVERSION 4,1,0,0 FILEFLAGSMASK 0x3fL #ifdef _DEBUG FILEFLAGS 0x1L #else FILEFLAGS 0x0L #endif FILEOS 0x4L FILETYPE 0x1L FILESUBTYPE 0x0L BEGIN BLOCK "StringFileInfo" BEGIN BLOCK "041504E2" BEGIN VALUE "CompanyName", "Paweł Porwisz" VALUE "FileDescription", "Azalea Icon Library" VALUE "FileVersion", "1.1.0.0" VALUE "InternalName", "WinampIconLibrary_Azalea" VALUE "LegalCopyright", "Copyright © 2010 - 2024 Paweł Porwisz" VALUE "LegalTrademarks", "Paweł Porwisz" VALUE "OriginalFilename", "WinampIconLibrary_Azalea.dll" VALUE "ProductName", "Winamp Icon Pack" VALUE "ProductVersion", "4.1.0.0" VALUE "Comments", "Azalea Icon Library (Violet)" END END BLOCK "VarFileInfo" BEGIN VALUE "Translation", 0x415, 1250 END END